Toolkit
Hybride werken voor iedereen!
De toolkit ondersteunt teams met gelijkwaardig volwaardig hybride (samen) werken. De toolkit bestaat uit zes tools die bij verschillende behoeftes en aandachtspunten gebruikt kunnen worden. De tools helpen bijvoorbeeld met het maken van duidelijke (samen)werkafspraken, het soepel laten verlopen van hybride vergaderingen met zowel mensen in de ruimte als op het scherm, en het organiseren van online activiteiten die helpen om de sociale band tussen collega’s te behouden. De toolkit kan in zijn geheel gebruikt worden gebruikt maar kunnen ook los worden ingezet, afhankelijk van waar je rekening mee wilt houden en afspraken over wilt maken. Daarnaast zijn er twee handreikingen beschikbaar om de toolkit beter te verankeren binnen de organisatie.
Overzicht Toolkit
De toolkit is onder te verdelen in het ‘inrichten’ en ‘verrichten’ van hybride werken. Inrichten gaat over de harde kant van het hybride werken, zoals de inrichting van werkruimtes en de keuze van hard- en software. Verrichten gaat over de zachte kant van het hybride werken, zoals samenwerken en teamverbinding.
Kompas Hybride werken
De tool ‘Kompas Hybride Werken’ is de centrale tool. Het Kompas helpt om teamafspraken te maken die voortkomen uit specifieke beperkingen en uitdagingen die bij teamleden kunnen bestaan.
Door deze te bespreken kunnen er mogelijkheden en oplossingen worden bedacht en concrete afspraken worden gemaakt over hoe er wordt samengewerkt. Ieder teamlid kan zo profiteren van de voordelen die hybride werken biedt.
Het Kompas bestaat uit een samenvatting en handleiding met een variant voor de teamleider en voor het teamlid.
Inclusieve vergaderetiquette
De tool ‘Inclusieve Vergaderetiquette’ helpt teams bij het maken van duidelijke afspraken om online en fysieke deelnemers gelijkwaardig te betrekken tijdens hybride vergaderingen.
Hybride vergaderafspraken zorgen ervoor dat er structuur en duidelijkheid in de vergadering komt zodat de vergadering effectief verloopt. Iedereen weet wat er van haar of hem verwacht wordt.
De vergaderetiquette bestaat uit een schematische visual en een handleiding met tips & tricks.
Communicatiecanvas
De tool ‘Communicatiecanvas’ helpt teams om samen te bepalen welke communicatiemiddelen in welke situatie wel en niet worden gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer zij bellen, mailen of chatten, en in welke situaties juist niet. Zo ontstaat er structuur in de vele verschillende communicatiemiddelen die er bestaan en kan er gelijkwaardig en effectief worden samengewerkt.
Het Communicatievanvas bestaat uit een schematische visual, een samenvatting en een handleiding met tips & tricks.
Checklist hybride werkruimtes
De tool ‘Checklist Hybride Werkruimtes’ helpt om werkplekken zo in te richten dat deze voor iedereen prettig en toegankelijk zijn.
Deze checklist is geschikt voor teams, teamleiders, en de facilitaire en IT afdeling van de organisatie. De tool helpt teamleiders en teamleden signaleren welke aanpassingen gunstig of zelfs nodig zijn voor inclusief (samen)werken. Facilitaire en IT afdelingen kunnen de werkruimtes analyseren en verbeteren op (hybride) toegankelijkheid.
De Checklist bestaat uit een samenvatting en een uitgebreide versie met voorbeeld-foto’s en tips & tricks.

Schematische weergave van de checklist hybride werkruimtes.
Checklist hybride werkruimtes
1 bestand 18.4 MB
Online teamverbinder
De tool ‘Online Teamverbinder’ helpt teams om ook op afstand de onderlinge band te versterken. Want teams waarin collega’s elkaar goed kennen en vertrouwen, werken effectiever samen. Zeker in online afstemming en samenwerking is het lastig om tijd in te ruimen voor informele gesprekken en teambuilding. Deze handleiding beschrijft een aantal geschikte activiteiten.
De Online Teamverbinder bestaat uit een samenvatting en een handleiding met tips & tricks.
Toegankelijke software
De tool ‘Toegankelijke Software’ geeft een uitleg over hoe er toegankelijk kan worden samengewerkt met veelgebruikte software, zoals Word en Excel. Hierdoor kan iedereen van de software en documenten gebruik maken, ongeacht bijvoorbeeld een visuele of auditieve beperking.
De Toegankelijke Software bestaat uit een handleiding voor de software en voor de gebruikers.
Handreiking medewerkersnetwerken
De Handreiking Medewerkersnetwerken is een praktische aanvulling op de toolkit en biedt directie, HR en teamleiders heldere richtlijnen voor het opzetten en ondersteunen van een netwerk voor medewerkers met een beperking. Zo’n netwerk bestaat uit medewerkers met een beperking en hun collega’s die zich inzetten voor gelijke kansen, duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en welzijn. Ze vormen een gemeenschap waar kennis wordt gedeeld, ervaringen worden uitgewisseld en waar positieve aandacht ontstaat voor deze doelgroep binnen de organisatie.
De handreiking bestaat uit randvoorwaarden en succesfactoren voor directie en voor HR en leidinggevenden.
Handreiking medewerkersnetwerken
1 bestand 3 MB
Dashboard inclusief werkbeleid
Het Dashboard Inclusief Werkbeleid is een praktische aanvulling op de toolkit en geeft HR en management inzicht in de voortgang en impact van hun inspanningen voor een inclusief hybride werkbeleid.
Deze handreiking bestaat uit voorbeeld indicatoren op vier hoofdthema’s en tips & tricks.
Dashboard inclusief werkbeleid
1 bestand 340 KB
Veelgesteldevragen
Voor wie is de toolkit?
De toolkit is ontwikkeld voor medewerkers met een beperking, hun team, teamleiders, en voor de HR–, facilitair/ huisvesting–, en ICT-afdelingen. De toolkit is door iedereen te gebruiken. Iedereen heeft namelijk baat bij duidelijke werkafspraken, meer structuur tijdens vergaderingen en een rustige plek om te kunnen werken.
Hoe gebruik ik de toolkit?
Je kunt de toolkit gebruiken als inspiratiebron én als praktisch handboek. De toolkit bestaat uit zes tools (het kompas, toegankelijke software, hybride vergaderetiquette, online teamverbinder, communicatiecanvas, checklist inclusieve werkruimte) en twee ondersteunende documenten (handreiking medewerkersnetwerken en dashboard inclusief werkbeleid). De tools zijn pdf-bestanden die per tool gedownload kunnen worden. Vaak hebben de tools een handleiding en/of materiaal om de tool binnen jouw team te introduceren. Deze documenten zijn ook apart te downloaden. Afhankelijk van je rol (bijvoorbeeld HR, leidinggevende, medewerker met een arbeidsbeperking of beleidsmaker) kun je gericht onderdelen kiezen die aansluiten bij jouw behoeften. De toolkit is modulair opgebouwd, dus je hoeft niet alles tegelijk te gebruiken. We raden aan om te beginnen bij het kompas, de centrale tool die helpt bij het maken van teamafspraken.
Stuur ons een
bericht
Heb je vragen over de toolkit of het toepassen van een tool in je team? Stuur ons dan een bericht.